środa, 16 marca 2016

Woda wodzie równa?

Nasze ciało składa się w 60% z wody. O tym, że dziennie należy pić odpowiednią ilość wody pewnie większość z Was wie (ponad 2 litry), ale czy zastanawiałyście się kiedyś nad tym czym różnią się pomiędzy sobą wody, które możemy znaleźć na półkach w sklepie? Wydawać by się mogło, że proste i każdemu znane H2O to nic szczególnego i generalnie butelki różnią się pomiędzy sobą tylko ceną. Nic bardziej mylnego. Jeśli jesteście ciekawi to zapraszam Was dalej ;)



Pierwszy zasadniczą różnicą jest podział na wody mineralne i źródlane. 

Wody mineralne dzielimy na
  • niskomineralizowane (do 500 mg)
  • sredniomineralizowane (501-1500 mg)
  • wysokomineralizowane (ponad 1500 mg) 
Przeglądając asortyment sklepów można zauważyć, że w większość popularnych wód mineralnych to te niskomineralizowane. Jeśli zależy nam na zakupie wody mineralnej czy jest sens kupować taką która minerałów zawiera bardzo niewiele?
Oczywiście to wszystko zależy czego oczekujemy od wody. Jeśli prowadzimy specjalną dietę np. z wysoką zawartością wapna warto zerknąć na skład. Wydawać by się mogło, że odrobina witamin i minerałów nikomu jeszcze nie zaszkodziła - przecież zdrowia nigdy za mało. Jednak nadmiar witamin oraz soli mineralnych może powodować bardzo nieprzyjemne skutki zaczynając od biegunki, nudności, wymiotów, a kończąc na nadmiernym wydalaniu i zmniejszonym przyjmowaniu płynów. Nic przyjemnego, prawda? 
Podczas ćwiczeń tracimy mnóstwo płynów, a co za tym idzie to również minerały i witaminy. Warto więc wodę mineralną przeznaczyć do spożycia na czas aktywności fizycznej, kiedy rzeczywiście tych składników możemy potrzebować.

Warto zwrócić uwagę na to by woda nie zawierała dużej ilości sodu czyli prosto rzecz ujmując soli. (sód (g) = sól (g) x 2,5). W wodach wysokomineralizowanych zawartość sodu bywa bardzo wysoka.
Według danych WHO dzienna dawka soli nie powinna przekraczać 5g stąd nasze spożycie sodu nie powinno przekraczać 12,5 g.



Do codziennego spożycia idealnie nadaje się woda źródlana czyli taka która nie wyróżnia się znaczącą ilością składników mineralnych oraz nie ma większego wpływu naszą fizjologię. Warto zauważyć że często woda źródlana ma większą ilość minerałów niż wody niskomineralizowane.

Kolejnym podziałem jest podział na wody gazowane i niegazowane. Woda gazowana nie jest dobra dla wszystkich, ale nad tym dziś nie będę sie rozwodzić by po prostu Was nie przynudzać. To samo tyczy się wód leczniczych. 

Pamiętajcie więc by wodę, którą wybieracie wybierać przede wszystkim świadomie. TUTAJ znajdziecie porównania większości popularnych wód.

Zwracacie uwagę na to co pijecie? 

Pamiętacie o nawodnieniu?







_______________________________________________________________________

Nie zapominajcie o rozdaniu ;)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo miło że wpadłaś. Koniecznie zostaw coś po sobie, a jeśli mnie obserwujesz daj znać a na pewno wpadnę do Ciebie w wolnej chwili.